heyjoe.hu - túranyilvántartó

Hasznos tanácsok kezdő kéktúrázók számára 2017-09-11 11:42:08

A cikkben az egyik kéktúra ellenőr írását olvashatjátok, mire kell figyelni a mozgalmak teljesítése előtt,  és közben, hogy életünk meghatározó élménye lehessen a kéktúrázás.

Az alábbiakban szeretném összeszedni azokat a tudnivalókat, amelyekről nem árt, ha a kéktúrákat mostanság kezdők tudnak, mielőtt belevágnak bármelyik nagy kék út teljesítésébe.

Az utóbbi időkben tapasztaltak nyomán úgy gondoltam, hogy nem árt összeszedni a legfontosabb infókat, hogy a kéktúrázás valódi élmény lehessen a most belevágók számára is.

A legfontosabb: döntsük el, hogy mi a célunk a kék úton való vándorlással! Ha a teljesítés önmagunk számára díjazás nélkül is elegendő, akkor a következő három bekezdést ugord át kedves olvasó.

Ha a teljesítéssel be szeretnénk kerülni az eddigi teljesítők névsorába, akkor büszke tagja lehetünk annak a közösségnek, akik kiérdemelték valamelyik kék út jelvényét (vagy akár mindegyikét és ezzel az Országos Kékkör teljesítői is lettek). Viszont ehhez a kiíró (Magyar Természetjáró Szövetség) szabályait betartva igazolnunk kell a túra lejárását. Mindhárom kéktúra (Országos Kéktúra /OKT/, Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra /RP-DDK/, Alföldi Kéktúra /AK/) saját igazolófüzettel rendelkezik, amelyekben a szabályos teljesítés módja le van írva. Ezt mindenképpen olvassuk el, mielőtt belevágunk! Röviden a lényeg: a kéktúrák mindegyikére igaz, hogy nem érintőpontos túra, tehát nem elegendő pusztán a bélyegző lenyomatok megszerzése, az összes szakasz lejárásának hitelt érdemlő módon való igazolása szükséges a teljesítés elfogadásához. Ez a dátumokkal ellátott eredeti bélyegzőlenyomatok (nem beragasztott cetlik!) meglétét jelenti. Az MTSZ bírálói számára minden túranapunk esetében nyilvánvalónak kell lennie a dátummal ellátott bélyegzőlenyomataink alapján, hogy azt mikor teljesítettük: egy adott napon honnan hová jutottunk el. Ezért kell egy szakasz befejezésekor és újrakezdésekor is bélyegezni és a dátumokat is feltüntetni mellettük a jelenlegi szabályok szerint. Egy adott napon lejárt szakaszunk nem kell feltétlen megegyezzek az MTSZ szerinti szakaszbontással. A túra bárhol megszakítható és bárhonnan folytatható, bármelyik irányban, bármikor. Ha a túra a következő nap folytatódik, akkor nem szükséges újabb bélyegző beütése. Az MTSZ szakaszok (számozott túrák, pl. az OKT esetében 27 db) csatlakozásainál van csak 2 db igazolóhely a füzetben, de ha máshol szakaszolunk, akkor nyugodtan üssük be a második bélyegzést a korábbi mellé, bárhova, ahol az elfér. Ha ezt elmulasztjuk vagy nem nyilvánvaló valamelyik szakaszunk bejárási időpontja, esetleg kimaradt akár egy bélyegzés is a füzetünkből, akkor azt utólag kell igazolnunk az MTSZ bírálói számára, ami sok esetben igen nehézkes vagy éppen lehetetlen lehet, ezért fontos erre ügyelni a túrák során. Ha mégis előfordul, akkor a helyszínt és a személyt együtt ábrázoló fotó, esetleg gpx fájl pótlásával igazolttá tehető utólag is.

A füzetekben csak a megadott helyeken kell bélyegezni. Ha az útvonal közben megváltozik, akkor a már teljesített szakaszokra természetesen nem kell visszamenni. A még előttünk álló szakaszokon pedig ott kell bélyegezni, ahol az új, aktuális útvonal szerint szükséges, tehát megszűnt ponton nem kell, de ott sem szükséges (persze nem tiltott), ahol esetleg újabb bélyegzőhely jött létre a füzet kiadása óta az egyébként változatlan útvonalon (pl. Lokó-pihenő). Új útvonalon, bélyegző áthelyezés esetén tehát az áthelyezésre került bélyegző helyére üssük be az újat (pl. Vércverés bélyegzőjét a Nyírjesi eh. helyére).

Fontos tudni, hogy egy kéktúra füzet csak egy személy számára igazolhatja a teljesítést, azt összevonni egy társaság számára nem lehet. Az igazolófüzetet bírálatra leadni csak kitöltött tulajdonosi adatokkal lehet, de legjobb, ha ezt már az első túra előtt megtesszük, így ha valahol elhagyjuk, akkor van esélye, hogy visszajut hozzánk.

Ha belekezdünk a kéktúrázásba, akkor mindig tájékozódjunk a tervezett túránk előtt az útvonalról, a bélyegzőhelyek helyéről és időbeli elérhetőségéről, mert azok manapság elég gyakran változnak. Ezt jelenleg két helyen is megtehetjük: Kektura.hu vagy Heyjoe.hu. Az utóbbi az útvonal és bélyegzőhelyek megjelenítésén kívül menetrendes útvonaltervezésre, GPS track letöltésre és magassági profil megjelenítésére is használható.

Főleg nyári időszakban fontos a vízvételi lehetőségek felmérése vagy bő készletekkel való elindulás, mert sok faluban találkozhatunk lezárt közkutakkal és főleg az Alföldön előfordulhatnak akár 20-30 km-nél hosszabb szakaszok vízvétel esélye nélkül.

Az alföldi kivételével a kéktúrák csak gyalogosan teljesíthetők, de pont a hosszabb, monotonabb szakaszok miatt az AK-n kerékpárral is végigmehetünk, a szabályok szerint ott is a kék jelzésen.

A vidéki kis falvak közti közlekedés tervezésekor vegyük figyelembe azok sajátos viszonyait. Mik ezek? A legfőbb a menetrend esetenként „tájékoztató” jellege. Ez azt jelenti, hogy nem kell meglepődni, ha a tervezett buszunk akár 5-10 perccel előbb vagy épp később érkezik. Ez szűken betervezett indulásnál vagy átszállásnál lehet igen kényelmetlen, ha pl. az egyetlen délutáni buszt késsük le. Ha a menetrend pár percnél rövidebb átszállási időt hoz, akkor érdemes az adott társaságnál a csatlakozás esélyéről telefonon érdeklődni. Vonat esetében ilyen veszélyekre ritkán kell számítani, mert a csatlakozás tényét vagy a vonat „csatlakozásra nem vár” jellegét a menetrendek jelzik.

Sose hagyatkozzunk kizárólag magára az igazolófüzetre, mert azok mindig jóval korábbi állapotot tükröznek és a bennük lévő térképvázlat nem csak esetleges elavultsága, hanem méretaránya miatt sem alkalmas a túra közbeni navigációra. Sose hagyatkozzunk kizárólag a 2015-ben kikerült sárga táblákra és beton oszlopokra. Rengeteg téves információt és irányt tartalmaznak. Szinte minden látnivalót a kék jelzésen elérhetőnek mutatnak, ami nyilvánvalóan nem is lehet igaz. Vagy eleve téves irányba mutat maga a tábla, esetleg más jelzést mutat egy adott cél felé a valós helyett.

Az OKT-n és az RP-DDK-n tehát mindig legyen nálunk térkép is (a legjobb, ha 2015 utáni kiadású), az AK-n viszont GPS nélkül elindulni kimondottan kihívás, hiszen turistatérkép arról a vidékről szinte nem is létezik, a jelzésfestésre alkalmas tereptárgyak száma pedig azon a vidéken sok helyen elég korlátozott. Mindezekkel senkit sem szeretnék elriasztani a kéktúráktól, hiszen az utóbbi évek felújításai nyomán sosem volt ennyire jól követhető a túra útvonala, de ettől még ne bízzuk el magunkat, készüljünk fel rá megfelelően! Megfelelő felkészülés esetén biztosak lehetünk abban, hogy jó értelemben emlékezetes napokat tölthetünk el kéktúrázással.

Mindenkinek jó túrázást és felejthetetlen élményeket kívánok!